Het gebeurt regelmatig: een klant belt me op en zegt: “Boris, ik wil een nieuwe website. Maak er maar iets moois van.”
Hoe goed bedoeld ook, dit is het recept voor een moeizaam project. Want wat jij mooi vindt, vind ik misschien verschrikkelijk. En erger: “mooi” verkoopt niet. Een website moet werken.
Wil je dat jouw nieuwe website binnen budget blijft, snel online staat én resultaat oplevert? Dan begint alles bij een goede voorbereiding. In vaktermen: de website briefing. In dit artikel geef ik je de blauwdruk voor een perfecte start.
Waarom een briefing essentieel is
Vergelijk het met het bouwen van een huis. Je gooit niet zomaar een stapel stenen op een veld en zegt tegen de aannemer: “Bouw maar een huis.” Je hebt een bouwtekening nodig. Je moet weten hoeveel slaapkamers er moeten zijn, wat de stijl is en wat het budget is.
Een goede briefing voorkomt het gevreesde “ping-pong effect” waarbij we twintig keer heen en weer mailen over kleine aanpassingen.
De 6 onderdelen van een goede website briefing
Schrijf deze punten uit voordat je met mij (of een andere bouwer) om tafel gaat. Het hoeft geen boekwerk te zijn; één A4’tje is vaak al genoeg.
1. Het doel (Waarom doen we dit?)
Wees specifiek. “Ik wil online zijn” is geen doel.
Goede doelen zijn:
- Ik wil 20% meer offerteaanvragen genereren.
- Ik wil dat klanten zelf afspraken kunnen inplannen (scheelt mij telefoon).
- Ik wil mijn expertstatus claimen met een kennisbank.
2. De doelgroep (Wie moet het lezen?)
Voor wie bouwen we de site? Een hippe startup van 25 jaar spreekt een andere taal dan een financieel directeur van 55.
Beschrijf je ideale klant. Wat is hun probleem? En hoe los jij dat op?
3. Look & Feel (Smaak is subjectief)
Dit is vaak het lastigste punt. Wat jij “strak en modern” vindt, vindt een ander misschien “kaal en saai”.
De opdracht: Stuur 3 voorbeelden van websites die je mooi vindt (hoeven geen concurrenten te zijn) en leg uit WAAROM. Bijvoorbeeld: “Ik vind het kleurgebruik van site A mooi, en het menu van site B heel handig.”
4. Functionaliteiten (Wat moet de site KUNNEN?)
Hier zitten vaak de verborgen kosten. Een simpele contactpagina is standaard. Maar wil je:
- Een koppeling met je nieuwsbriefsysteem?
- Een rekenmodule of calculator?
- Een meertalige omgeving?
- Een filterbaar portfolio?
Zet dit in je website briefing. Achteraf inbouwen is altijd duurder.
5. Content (De bottleneck)
Dit is waar 80% van de projecten vertraging oploopt. Wie schrijft de teksten? Wie regelt de foto’s?
Heb je dit al, of moet ik een copywriter en fotograaf regelen? Wees hier eerlijk over. Een website met slechte foto’s gaat nooit converteren.
6. Budget en Deadline
Ik hou van open kaart spelen. Als jij zegt: “Ik heb €1.500 en het moet over 2 weken af”, dan zeg ik direct: “Dan wordt het Website in 1 Dag“.
Heb je €5.000 en 3 maanden? Dan kunnen we een compleet maatwerktraject met strategische sessies doen.
Garbage in = Garbage out
Het klinkt hard, maar de kwaliteit van de output (je website) is afhankelijk van de kwaliteit van de input (je briefing). Hoe beter jij weet wat je wilt, hoe scherper ik voor je kan ontwerpen.
Ben je bezig met je briefing en wil je even sparren? contact/">Stuur me je concept op of plan een belletje. Dan kijken we samen of we er een succesproject van kunnen maken.