Tr - Wanneer is het tijd voor een nieuwe website? - Marketing Maatwerk - Online Strategie - Tr - eigen emailadres maken

Wanneer is het tijd voor een nieuwe website?

Gemini Generated Image K420q5k420q5k420 Scaled - Marketing Maatwerk - Gemini_Generated_Image_k420q5k420q5k420 - eigen email domein

Een website is als een auto. Je kunt hem onderhouden, APK keuren en af en toe door de wasstraat halen. Maar er komt een moment dat de reparatiekosten hoger worden dan de dagwaarde. De motor hapert, hij slurpt benzine en – laten we eerlijk zijn – hij ziet er niet meer uit.

Toch blijven veel ondernemers jarenlang doorrijden met hun oude ‘digitale wrak’. “Hij doet het toch nog?” zeggen ze dan. Maar ondertussen lopen ze dagelijks omzet mis.

Vraag jij je af: wanneer is het tijd voor een nieuwe website? Als je één van de onderstaande 5 signalen herkent, is het tijd om de sloopkogel ertegenaan te gooien.

Signaal 1: Je durft je URL niet te geven

Sta je op een netwerkborrel en vraagt iemand naar je website? Als je dan aarzelt, mompelt dat “hij binnenkort vernieuwd wordt” of snel over een ander onderwerp begint, heb je een probleem.

Je website is je online visitekaartje. Als je je schaamt voor de uitstraling omdat het design nog uit 2016 stamt, straalt dat direct af op de kwaliteit van jouw diensten. Je bent als professional gegroeid; zorg dat je website dat niveau ook uitstraalt.

Signaal 2: Mobiel is een drama (De dealbreaker)

Pak je telefoon erbij. Moet je knijpen en zoomen om je teksten te lezen? Vallen knoppen van het scherm af? Werkt het menu niet lekker?

Meer dan 60% van je bezoekers komt via mobiel. Google hanteert een Mobile First indexering. Een site die niet perfect werkt op een smartphone is anno 2025 technisch failliet. Oplappen heeft hier vaak geen zin meer; de fundering moet opnieuw.

Signaal 3: Aanpassen is een gevecht

Wil je een tekstje aanpassen of een nieuwe foto plaatsen, maar ben je bang dat de hele site instort als je op ‘Opslaan’ klikt? Of moet je voor elke kleine wijziging je webbouwer bellen (en betalen)?

Een moderne website (met WordPress en een goede editor) geeft jou de controle. Als je backend aan elkaar hangt van houtje-touwtje code en verouderde plugins, kost het beheer je veel te veel tijd en frustratie.

Signaal 4: Je wordt niet gevonden (Trage techniek)

Je schrijft blogs, je doet je best, maar Google negeert je. Grote kans dat de techniek je tegenhoudt. Verouderde websites hebben vaak ‘spaghetti-code’, laden traag en voldoen niet aan de Core Web Vitals.

Je kunt blijven optimaliseren, maar van een lelijke Eend maak je nooit een Ferrari. Een nieuwe, schone start is vaak de enige manier om weer te scoren in de zoekresultaten.

Signaal 5: Bezoekers kopen niet (Conversie dip)

Je hebt wel bezoekers, maar niemand vraagt een offerte aan. Het is stil. Waarschijnlijk sluit je website niet meer aan bij de behoeften van de moderne bezoeker.

  • Zijn je teksten te langdradig?
  • Zijn je Call-to-Action knoppen onzichtbaar?
  • Is de navigatie onlogisch?

Gebruikersgedrag verandert. Een site die 5 jaar geleden goed converteerde, kan nu de plank volledig misslaan.

Renoveren of Nieuwbouw?

Soms kun je een site nog redden met een re-design (“een likje verf”). Maar als de techniek verouderd is, de mobiele ervaring slecht is en de structuur niet klopt, is nieuwbouw vaak goedkoper en effectiever.

Herken jij deze signalen? Blijf niet doormodderen. Ik kijk graag vrijblijvend met je mee of we kunnen renoveren of dat het tijd is voor iets nieuws. contact/">Vraag een eerlijke analyse aan.

Meer weten?

Wil je advies over jouw website, SEO of online marketing? Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek!

WhatsApp Chat met mij Bekijk Werk SEO optimalisatie door Marketing Maatwerk