Tr - Call-to-action knoppen die werken: kleur, tekst en plaatsing - Marketing Maatwerk - Webdesign - Tr - bk-media

Call-to-action knoppen die werken: kleur, tekst en plaatsing

Categorie: Webdesign
Gemini Generated Image Uewg8uewg8uewg8u - Marketing Maatwerk - Gemini_Generated_Image_uewg8uewg8uewg8u - email met eigen domeinnaam

Je kunt de mooiste website van de wereld hebben, met briljante teksten en prachtige foto’s. Maar als je bezoeker uiteindelijk niet op die ene knop klikt, heb je… niks.

De Call-to-Action (CTA) knop is de poort naar je omzet. Het is het verschil tussen een kijker en een koper. Toch zie ik vaak grijze knopjes met de tekst “Verzenden” ergens onderaan een pagina bungelen.

Zonde! In dit artikel leg ik uit hoe je onweerstaanbare call to action knoppen maakt. We duiken in de psychologie van kleur, tekst en plaatsing.

1. Kleur: De “Oogharen-test”

Er wordt vaak gevraagd: “Boris, welke kleur converteert het best? Rood of groen?”

Het antwoord is: Contrast. Er is geen magische kleur die altijd werkt. Het gaat erom dat de knop opvalt ten opzichte van de rest van je design.

  • Heb je een blauwe huisstijl? Maak je knop Oranje (de complementaire kleur).
  • Is je site heel wit en clean? Dan knalt een felgroene of rode knop eruit.

Doe de test: Knijp je ogen tot spleetjes en kijk naar je scherm. Alles wordt wazig. Is de knop nog steeds het ding dat het meest opvalt? Dan zit je goed.

2. Tekst: Stop met “Verzenden”

“Verzenden”, “Klik hier” of “Ga door”. Saaier kan bijna niet. Mensen klikken niet omdat ze willen ‘verzenden’, ze klikken omdat ze iets willen krijgen.

Gebruik actiegerichte taal en benadruk het resultaat:

  • ❌ “Verzenden” -> ✅ “Ontvang mijn offerte”
  • ❌ “Aanmelden” -> ✅ “Start gratis proefperiode”
  • ❌ “Contact” -> ✅ “Plan een vrijblijvend gesprek”

Pro tip: Schrijf in de eerste persoon. Uit tests blijkt dat “Bekijk mijn resultaten” vaak beter werkt dan “Bekijk uw resultaten”.

3. Plaatsing: Waar zet je ze neer?

Verstop je kassa niet achterin de winkel. Zorg dat de bezoeker nooit hoeft te zoeken naar de volgende stap.

  • Boven de vouw (Above the fold): Zorg dat er direct bij binnenkomst (zonder te scrollen) een duidelijke knop zichtbaar is in de header.
  • De Z-leeslijn: Mensen scannen een pagina vaak in een Z-vorm. Ze beginnen linksboven en eindigen rechtsonder. Dat zijn dus de perfecte plekken voor een CTA.
  • Herhaal: Heb je een lange pagina? Plaats de knop dan gerust 3 keer: bovenaan, in het midden en onderaan.

4. Design & Vorm: Het moet lijken op een knop

Tegenwoordig is ‘Flat Design’ hip, maar sla er niet in door. Een knop moet eruitzien als… een knop. Hij moet klikbaar lijken.

  • Geef de knop een lichte schaduw of een randje.
  • Zorg voor witruimte (ademruimte) rondom de knop. Zet hem niet strak tegen een tekstblok aan.
  • Size matters: Op mobiel klikken mensen met hun duim. Maak de knop groot genoeg (minimaal 44 pixels hoog) zodat ze niet per ongeluk misklikken.

Conclusie

Loop je website eens na. Zijn je knoppen duidelijk? Nodigen ze uit tot klikken? Of vallen ze weg in het design?

Kleine aanpassingen in je knoppen kunnen zorgen voor dubbele cijfers groei in je conversie. Wil je dat ik eens kritisch met je meekijk naar je design? Klik dan op deze opvallende link (zie je wat ik daar deed?) en we maken een afspraak.

Meer weten?

Wil je advies over jouw website, SEO of online marketing? Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek!

WhatsApp Chat met mij Bekijk Werk SEO optimalisatie door Marketing Maatwerk