Tr - Wat zit er in een website onderhoudsrapport? - Marketing Maatwerk - Website Onderhoud - Tr - website verhuizen zonder seo schade

Wat zit er in een website onderhoudsrapport?

Gemini Generated Image 1zjdtu1zjdtu1zjd - Marketing Maatwerk - Gemini_Generated_Image_1zjdtu1zjdtu1zjd - website maatwerk

Je betaalt elke maand netjes je factuur voor website onderhoud. Maar soms vraag je je misschien af: “Wat gebeurt er eigenlijk voor dat geld?”

Als ik mijn werk goed doe, merk jij er namelijk helemaal niks van. Je site blijft online, wordt niet gehackt en blijft snel. Omdat dit ‘onzichtbaar werk’ is, stuur ik mijn klanten elke maand een website onderhoudsrapport (vaak als PDF).

Gooi je die direct in de prullenbak? Zonde. Het is namelijk het bewijs van gezondheid van jouw bedrijf. In dit artikel leg ik uit wat erin staat en waarom die cijfertjes belangrijk zijn.

1. Het overzicht van Updates

Dit is de kern van het rapport. WordPress, thema’s en plugins krijgen constant updates. In het rapport zie je een lijst:

  • “WordPress geüpdatet van 6.4 naar 6.5”
  • “WooCommerce geüpdatet van 8.1 naar 8.2”

Waarom belangrijk? Het laat zien dat je software niet veroudert. Verouderde software is de nummer 1 oorzaak van hacks. Zie dit lijstje als de ‘APK-keuring’ van je site: alles is weer veilig en vers.

2. Uptime (Beschikbaarheid)

Hier zie je een percentage, hopelijk 99,9% of 100%. Dit getal vertelt je hoeveel procent van de tijd jouw website bereikbaar was voor bezoekers.

Waarom belangrijk? Als dit getal onder de 99,5% zakt, heb je een probleem met je hosting. Dat betekent dat je site er uren uit heeft gelegen. Zonder monitoring en rapportage had je dit waarschijnlijk nooit geweten.

3. Beveiliging (De Firewall)

Dit is vaak het schokkendste gedeelte voor klanten. Hier zie je hoeveel ‘aanvallen’ er zijn geblokkeerd.
Bijvoorbeeld: “1.402 Brute Force aanvallen geblokkeerd” of “342 inlogpogingen geweigerd”.

Waarom belangrijk? Schrik niet van hoge aantallen; dit zijn geautomatiseerde bots die het hele internet afspeuren. Het rapport bevestigt dat de beveiliging (firewall) zijn werk doet en de deur dicht houdt.

4. Back-ups

Een simpele bevestiging: “Er zijn 30 back-ups gemaakt in de afgelopen maand.”

Waarom belangrijk? Nachtrust. Je weet dat, mocht de server morgen ontploffen, je gegevens van gisteren veilig in de cloud staan.

5. Prestaties (Snelheid)

Vaak zit er een kleine scan in van de laadsnelheid (PageSpeed). Is je site trager geworden ten opzichte van vorige maand? Dan moeten we even kijken. Misschien heb je te grote foto’s geüpload.

6. Database Optimalisatie

Hier staat hoeveel ‘rommel’ er is opgeruimd. Revisies van berichten, spam-reacties en tijdelijke bestanden. Een schone database betekent een snellere website.

Conclusie: Het is je bewijs van goed beheer

Een onderhoudsrapport is geen spam. Het is de verantwoording van je webbouwer. Het laat zien dat er proactief wordt gewerkt aan de veiligheid en snelheid van jouw online visitekaartje, ook als jij ligt te slapen.

Krijg jij geen rapportages van je huidige beheerder? Vraag erom. Of stap over naar een onderhoudspakket van Marketing Maatwerk, waar transparantie standaard is.

Meer weten?

Wil je advies over jouw website, SEO of online marketing? Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek!

WhatsApp Chat met mij Bekijk Werk SEO optimalisatie door Marketing Maatwerk