Ik krijg vaak klanten aan tafel die direct een website met tien pagina’s willen: “Over ons, Diensten, Team, Blog, Visie, Missie…” Ho, wacht even. Heb je al die pagina’s echt nodig om je bezoeker te overtuigen? Of maak je het nodeloos ingewikkeld?
Soms is less echt more. Een one-page website (of single page website) kan een conversie-kanon zijn. Maar het is niet voor iedereen de heilige graal. Ik leg je uit wanneer je voor een one-pager moet kiezen en wanneer je beter voor een klassieke structuur gaat.
Wat is een one-page website?
De naam zegt het al: je hele website bestaat uit één lange pagina. Er is geen menu dat je naar een nieuwe pagina stuurt en laat wachten op laadtijden. Als je in het menu op ‘Over mij’ klikt, scrolt de pagina automatisch soepel naar dat onderdeel (een zogenaamd ‘anchor link’).
Het is een lineair verhaal: je neemt de bezoeker bij de hand en leidt ze van boven naar beneden richting één doel: contact opnemen of kopen.
Wanneer is een one-pager perfect? (De JA-lijst)
1. Je bent starter of ZZP’er
Heb je net je bedrijf ingeschreven? Dan heb je vaak nog geen archief vol blogs of honderden projecten. Je wilt gewoon een digitaal visitekaartje dat professionaliteit uitstraalt. Een one-pager is snel te bouwen, betaalbaar en ziet er strak uit op mobiel.
Tip: Mijn Website in 1 Dag pakket is hier perfect voor.
2. Je hebt één duidelijk doel
Verkoop je één specifiek e-book? Of wil je inschrijvingen voor een event? Dan leidt een uitgebreid menu alleen maar af. Een one-pager dwingt focus af. Geen afleiding, alleen conversie.
3. Mobiele bezoekers
Op een mobiel is scrollen veel natuurlijker dan klikken op kleine menuknopjes. Een one page website voelt op een smartphone vaak aan als een app.
Wanneer moet je het NIET doen? (De NEE-lijst)
1. Je focus ligt op SEO (Groot nadeel!)
Dit is de belangrijkste waarschuwing. Google rankt pagina’s op basis van onderwerpen. Op één pagina kun je eigenlijk maar voor één hoofdzoekwoord optimaliseren (bijvoorbeeld “Kapper Enschede”).
Wil je gevonden worden op “Heren knippen”, “Dames verven” én “Bruidskapsels”? Dan heb je voor elk onderwerp een aparte pagina nodig. Met een one-pager is het erg lastig om op veel verschillende termen te scoren.
2. Je hebt een complex aanbod
Bied je zowel coaching, consultancy als online trainingen aan? Als je dat allemaal op één pagina propt, wordt het een scrol-marathon van 3 meter lang. Bezoekers raken de weg kwijt en haken af.
De voor- en nadelen op een rij
Voordelen:
- Hogere conversie: Minder afleiding = meer focus op de actieknop.
- Snelheid: Omdat je maar één pagina inlaadt (en de browser dingen kan cachen), voelt het navigeren razendsnel.
- Storytelling: Je hebt controle over de volgorde waarin de bezoeker je informatie leest.
Nadelen:
- Beperkte SEO: Minder content betekent minder vindbaarheid in Google.
- Niet schaalbaar: Wil je later uitbreiden? Dan moet je vaak de hele structuur omgooien.
- Laadtijd (bij veel media): Als je al je portfolio-foto’s op die ene pagina zet, wordt de eerste laadtijd traag.
Conclusie: Begin klein, groei later
Mijn advies? Als je een startup bent, een specifiek product lanceert of gewoon snel online wilt zijn: kies voor een one-page website. Het is de perfecte start. Merk je na een jaar dat je meer organisch verkeer wilt via Google? Dan kun je die one-pager altijd uitbouwen naar een multi-page site.
Twijfel je wat voor jouw bedrijf de beste strategie is? Plan even een belafspraak in. Dan kijken we samen of we voor compact en krachtig gaan, of voor uitgebreid en vindbaar.