Je hebt eindelijk de perfecte bedrijfsnaam bedacht. Je wilt hem gaan vastleggen en dan komt de twijfel: moet het jouwbedrijf.nl worden of jouwbedrijf.com?
Het lijkt een klein detail, die paar letters achter de punt. Maar vergis je niet: de keuze voor .nl of .com heeft direct invloed op je vindbaarheid in Google en hoe klanten naar je kijken. In dit artikel help ik je de knoop door te hakken.
Wanneer kies je voor .nl?
Doe je zaken in Nederland? Zijn je klanten Nederlanders? Dan is het antwoord simpel: Kies altijd .nl.
De voordelen:
- Vertrouwen: Nederlanders zijn gewend aan .nl. Het voelt lokaal, veilig en vertrouwd. Een bakker in Enschede met een .com website voelt… vreemd.
- Google voorkeur: In de Nederlandse Google (google.nl) krijgen .nl-domeinen vaak een streepje voor. Google ziet direct: “Hé, deze site is relevant voor mensen in Nederland.”
- Prijs: Een .nl domein is vaak goedkoper (€7,95/jaar) dan een .com.
Wanneer kies je voor .com?
De .com extensie (Commercial) is de koning van het internet. Kies hiervoor als je internationale ambities hebt.
De voordelen:
- Wereldwijd bereik: Een .com domein wordt overal ter wereld herkend.
- Geen grenzen: Wil je straks ook leveren in België, Duitsland of Amerika? Met een .com zit je nergens aan vast.
Het nadeel:
Omdat de hele wereld op .com aast, is de kans groot dat jouw korte, pakkende naam al bezet is. Of te koop staat voor duizenden euro’s.
En hoe zit het met .eu, .net of .shop?
Soms is je favoriete naam bezet op zowel .nl als .com. Dan is de verleiding groot om voor .eu, .net of .shop te gaan.
Mijn eerlijke advies: Doe het niet, tenzij het echt niet anders kan.
Mensen zijn gewoontedieren. Als jij zegt: “Ga naar Fietsenwinkel De Vries”, typen mensen automatisch .nl in. Als jouw concurrent die .nl heeft, stuur jij je klanten dus rechtstreeks naar de concurrent. Daarnaast worden extensies als .biz of .info vaak geassocieerd met spam.
Uitzondering: In de tech-wereld zijn .io en .ai tegenwoordig wel heel hip en geaccepteerd.
De slimste strategie: Claim ze allebei
Wil je het echt goed doen? En is de naam op beide extensies nog vrij? Registreer ze dan allebei.
Kies één hoofddomein (bijvoorbeeld de .nl) waar je site op draait. Stel de .com zo in dat hij automatisch doorstuurt naar de .nl.
Waarom?
1. Je voorkomt dat een concurrent of kaper met jouw naam aan de haal gaat op de andere extensie.
2. Je bent klaar voor de toekomst als je toch internationaal gaat.
Check de beschikbaarheid
Voor die paar euro per jaar is het claimen van je naam de goedkoopste verzekering die je kunt hebben. Weet je al welke extensie je wilt?
webhosting/">Check hier direct of jouw .nl of .com nog vrij is en leg hem vast voordat iemand anders het doet.