Tr - Contactformulier optimaliseren: meer aanvragen, minder gedoe - Marketing Maatwerk - Online Strategie - Tr - wat is een domeinnaam e mail

Contactformulier optimaliseren: meer aanvragen, minder gedoe

Gemini Generated Image Cx4br1cx4br1cx4b - Marketing Maatwerk - Gemini_Generated_Image_cx4br1cx4br1cx4b - risico's slechte linkbuilding

Je staat op het punt om een dienst aan te vragen. Je klikt op ‘Offerte aanvragen’ en er verschijnt een formulier met 15 velden. Straatnaam, postcode, telefoonnummer, functie, bedrijfsnaam… Je zucht, denkt “dat doe ik later wel” en klikt weg.

Herkenbaar? Voor jouw klanten ook.

Je contactformulier is vaak de allerlaatste stap in de klantreis. Het is het moment waarop een bezoeker een lead wordt. Als je hier de plank misslaat, gooi je al je marketingbudget weg. In dit artikel leg ik uit hoe je jouw contactformulier kunt optimaliseren voor maximale conversie.

De Gouden Regel: Less is More

Ik zie het zo vaak fout gaan: ondernemers die alles van een klant willen weten bij het eerste contact. “Misschien heb ik hun postcode ooit nodig.”

Elk extra veld dat je toevoegt, verlaagt je conversie. Mensen zijn lui en gesteld op hun privacy.
Vraag jezelf bij elk veld af: Heb ik dit NU nodig om de vraag te beantwoorden?

  • Wil iemand alleen een vraag stellen? Dan heb je alleen Naam + E-mail + Bericht nodig.
  • Wil iemand gebeld worden? Dan Naam + Telefoonnummer.

Adresgegevens vraag je wel op als de factuur verstuurd moet worden. Niet eerder.

Design: Maak het makkelijk (UX)

Een formulier moet eruitzien alsof het invullen ervan totaal geen moeite kost.

1. Eén kolom werkt het best

Zet velden onder elkaar, niet naast elkaar. Op mobiel moeten ze toch onder elkaar, en op desktop leest het sneller van boven naar beneden. Zig-zaggen met je ogen vermoeit.

2. Labels boven de velden

Gebruik geen ‘placeholders’ (tekst in het vakje) als vervanging voor labels. Zodra iemand begint te typen, verdwijnt de placeholder. “Moest ik hier nou mijn voornaam of achternaam invullen?” Labels erboven zijn altijd zichtbaar.

3. De knop (Call to Action)

Zet nooit alleen “Verzenden” op de knop. Dat is saai en zegt niets over het resultaat.
Gebruik actiegerichte tekst: “Vraag offerte aan”, Neem contact op of “Bel mij terug”. Het moet voelen als een beloning, niet als een administratieve handeling.

Techniek: Voorkom frustratie

Niets is erger dan een formulier invullen en dan een vage foutmelding krijgen.

  • Mobielvriendelijk: Zijn de vakjes groot genoeg voor dikke duimen?
  • Slimme invoer: Zorg dat het veld ‘E-mail’ ook echt een e-mail toetsenbord (met @-teken) opent op mobiel. En dat ‘Telefoon’ het cijfertoetsenbord opent.
  • Geen Captcha-puzzels: Val je klanten niet lastig met “Klik op alle stoplichten”. Gebruik onzichtbare spam-bescherming zoals reCAPTCHA v3 of een Honeypot (een verborgen veld dat alleen bots invullen).

Wat gebeurt er NA het klikken?

De bezoeker klikt op de knop. En dan?
Krijgen ze een minuscuul regeltje tekst “Bedankt”? Of worden ze doorgestuurd naar een speciale Bedankt-pagina?

Kies altijd voor dat laatste. Op een bedankt-pagina kun je:

  1. Verwachtingen managen (“We reageren binnen 24 uur”).
  2. Doorverwijzen naar interessante blogs of je social media.
  3. Conversies meten in Google Analytics (iemand op deze pagina = een lead).

Conclusie

Loop je eigen formulier eens na. Pak je telefoon en vul het in. Voelt het als werk? Dan moet je schrappen.

Wil je dat ik jouw conversie onder de loep neem? Ik bouw formulieren (vaak met Gravity Forms) die niet alleen werken, maar ook converteren. Neem contact op (via mijn korte formulier 😉) en we maken er werk van.

Meer weten?

Wil je advies over jouw website, SEO of online marketing? Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek!

WhatsApp Chat met mij Bekijk Werk SEO optimalisatie door Marketing Maatwerk