Je hebt weken (of maanden) aan je nieuwe website gewerkt. Het design is af, de teksten staan erin. Je vinger zweeft boven de knop om de site live te zetten. Spannend!
Maar wacht heel even. Er is niets erger dan een website lanceren en er na een uur achter komen dat de contactformulieren niet werken, of dat Google je hele site blokkeert. Een goede livegang valt of staat met een strakke controle.
Ik gebruik voor elk project bij Marketing Maatwerk een vaste checklist. Hieronder deel ik de belangrijkste punten, zodat jouw lancering vlekkeloos verloopt.
Fase 1: De Technische Check (Werkt alles?)
Voordat we naar de inhoud kijken, moet de motor draaien.
- SSL-Certificaat (HTTPS): Is het slotje zichtbaar? Werkt de site ook als je
http://intypt (wordt je doorgestuurd naarhttps://)? - Snelheid: Heb je caching aan staan? Zijn je afbeeldingen gecomprimeerd? Doe een laatste check via Google PageSpeed Insights.
- Mobiele weergave: Pak je telefoon erbij. Werkt het menu? Vallen er geen teksten van het scherm? Klik op alle knoppen.
- 404-Pagina: Wat gebeurt er als je een niet-bestaande url intypt (bijv.
jouwdomein.nl/foutje)? Krijg je een nette 404-pagina te zien met een zoekbalk of knop naar home?
Fase 2: Content & Functionaliteit
Nu gaan we kijken of de bezoeker zijn weg kan vinden.
- Contactformulieren: Dit is de allerbelangrijkste. Vul elk formulier op je site in en stuur het op. Komt de mail aan in jouw inbox? Krijgt de bezoeker een bedankje te zien?
- Interne links: Klikken alle knoppen door naar de juiste pagina’s? Geen dode links meer?
- Placeholder tekst: Zoek op je site naar “Lorem Ipsum”. Je wilt niet dat er per ongeluk nog Latijnse opvultekst op je ‘Over Ons’ pagina staat.
- Favicon: Heb je dat kleine icoontje in het tabblad van je browser ingesteld?
Fase 3: SEO (Vindbaarheid)
Je wilt direct vriendjes worden met Google.
- Indexatie aan: Tijdens de bouw staat vaak het vinkje “Blokkeer zoekmachines” aan in WordPress. ZET DIT UIT bij lancering! Anders wordt je nooit gevonden.
- SEO Titels & Meta Descriptions: Hebben alle pagina’s een unieke titel en beschrijving?
- Redirects (Heel belangrijk!): Vervangt deze site een oude website? Zorg dat je 301-redirects hebt ingesteld van de oude URL’s naar de nieuwe. Anders verlies je al je Google-waarde.
Fase 4: De Livegang (Het moment suprême)
Alles gecheckt? Dan is het tijd voor actie.
- DNS Omzetten: Verwijs je domeinnaam naar de nieuwe server (als dat nog niet zo was).
- Google Search Console: Meld je nieuwe site (of sitemap) direct aan in Google Search Console om indexatie aan te vragen.
- Google Analytics: Check of er data binnenkomt in je Analytics account (gebruik de ‘Realtime’ weergave).
Na de lancering
Leun niet direct achterover. De eerste 48 uur zijn cruciaal. Houd je mail in de gaten, check je statistieken en vraag vrienden of collega’s om ook eens kritisch te kijken.
Vind je dit te technisch of ben je bang dat je iets vergeet? Bij mijn Website in 1 Dag pakket regel ik deze hele checklist voor je. Jij zorgt voor de koffie, ik zorg voor een vlekkeloze lancering.