Tr - Structured data voor beginners: rich snippets in Google - Marketing Maatwerk - SEO - Tr - domeinnaam emailadres

Structured data voor beginners: rich snippets in Google

Categorie: SEO
Gemini Generated Image Ecyqobecyqobecyq - Marketing Maatwerk - Gemini_Generated_Image_ecyqobecyqobecyq - maandelijks website onderhoud

Je zoekt op een recept en ziet direct een foto, de bereidingstijd en een beoordeling van 5 sterren in de zoekresultaten. Of je zoekt een product en ziet direct de prijs en “Op voorraad” staan, zonder dat je op de website hebt geklikt.

Hoe doen ze dat? Is dat magie? Hebben ze Google betaald?

Nee. Het geheim heet Structured Data (of Schema Markup). Het is een van de krachtigste, maar minst begrepen onderdelen van SEO. In deze gids voor structured data beginners leg ik uit hoe ook jij van die mooie, opvallende resultaten krijgt.

Wat is Structured Data? (De vertaler voor Google)

Google is slim, maar het blijft een robot. Als jij een getal op je site zet, weet Google niet of dat een prijs, een telefoonnummer of het aantal calorieën is.

Met structured data plak je als het ware een digitaal labeltje op dat getal: “Google, let op: dit is de prijs.”

Als Google je content beter begrijpt, kunnen ze je belonen met Rich Snippets. Dat zijn die uitgebreide zoekresultaten met sterren, foto’s of veelgestelde vragen. En dat is goud waard, want een Rich Snippet valt veel meer op dan een saai tekstlijntje.

De 3 Populairste Rich Snippets voor MKB

Je hoeft geen receptenwebsite te zijn om hier iets aan te hebben. Dit zijn de kansen voor ‘gewone’ bedrijven:

1. Local Business (Je visitekaartje)

Hiermee vertel je Google precies waar je zit, wat je openingstijden zijn en wat voor type bedrijf je bent. Dit is cruciaal voor je lokale vindbaarheid in Google Maps.

2. FAQ Schema (Vragen in Google)

Heb je een veelgestelde vragen pagina? Met FAQ-schema toont Google de vragen én antwoorden direct onder jouw link in de zoekresultaten.
Voordeel: Je neemt enorm veel ruimte in beslag in Google, waardoor je concurrent naar beneden wordt geduwd.

3. Review/Product Schema (Sterren & Prijs)

Verkoop je producten of diensten? Met deze markup krijg je die felbegeerde oranje sterren bij je zoekresultaat. Uit onderzoek blijkt dat dit zorgt voor tot wel 30% meer klikken.

Hoe pas je dit toe? (Zonder coderen)

De officiële taal van structured data heet JSON-LD. Dat is ingewikkelde code. Gelukkig hoef je dat in 2025 niet meer zelf te schrijven.

Optie 1: Via je SEO Plugin (Makkelijkst)

Gebruik je WordPress met Yoast SEO of RankMath? Dan gebeurt er al veel automatisch.
Yoast zet standaard al veel ‘Local Business’ en ‘Article’ data op je site. Wil je een FAQ toevoegen? Gebruik dan het ‘Yoast FAQ Block’ in je editor. De plugin genereert de code voor je op de achtergrond.

Optie 2: Gespecialiseerde Plugins

Wil je meer controle? Dan zijn er plugins zoals Schema Pro. Hiermee kun je heel specifiek instellen: “Op alle pagina’s in de categorie ‘Diensten’ wil ik ‘Service Schema’ toepassen”.

Stap 3: Testen, testen, testen

Heb je het ingesteld? Ga er niet blind vanuit dat het werkt. Google is streng. Als je code fouten bevat, wordt je Rich Snippet niet getoond.

Gebruik de gratis Rich Results Test van Google.
Plak je URL erin en klik op testen. Krijg je groene vinkjes? Dan is het wachten tot Google je pagina opnieuw bezoekt en de sterren laat zien.

Conclusie

Structured data is de manier om te winnen van concurrenten die misschien hoger staan, maar er saaier uitzien. Jij pakt de aandacht, en dus de klik.

Wil je weten of jouw site geschikt is voor Rich Snippets? Ik kan een analyse doen tijdens een SEO audit en het direct technisch voor je inrichten. contact/">Neem contact op om op te vallen.

Meer weten?

Wil je advies over jouw website, SEO of online marketing? Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek!

WhatsApp Chat met mij Bekijk Werk SEO optimalisatie door Marketing Maatwerk