Jarenlang waren we gewend aan Universal Analytics. We wisten precies waar we moesten klikken om te zien hoeveel bezoekers we hadden. En toen trok Google de stekker eruit. Nu zitten we opgescheept met Google Analytics 4 (GA4).
Ik hoor het vaak: “Boris, ik snap er niks meer van. Waar zijn mijn cijfers gebleven?”
Geen paniek. GA4 is anders, maar als je het eenmaal doorhebt, is het veel krachtiger. In deze gids leg ik je uit hoe je Google Analytics 4 moet instellen en waar je op moet letten.
Het grote verschil: Gebeurtenissen vs. Sessies
Om GA4 te snappen, moet je één ding vergeten: de ‘sessie’ is niet meer heilig.
In de oude Analytics draaide alles om sessies (bezoekjes). In GA4 draait alles om Gebeurtenissen (Events).
Alles is een event: een pagina bekijken is een event, scrollen is een event, een bestand downloaden is een event. Hierdoor kun je veel preciezer meten wat iemand doet, in plaats van alleen dat hij er was.
Stap 1: Account aanmaken en Stream instellen
Heb je nog helemaal geen Analytics? Ga naar analytics.google.com en log in met je Google-account.
- Klik op Beheer (het tandwieltje linksonder).
- Klik op Account maken en vul je bedrijfsnaam in.
- Maak een Property aan (vul je websitenaam in).
- Kies bij ‘Platform’ voor Web.
- Vul je URL in (bijv.
www.jouwbedrijf.nl) en geef de stream een naam. - Klik op Stream maken.
Je krijgt nu een METINGS-ID. Die begint met G-XXXXXX. Kopieer deze code.
Stap 2: De code op je website plaatsen
Nu moeten we je website aan GA4 koppelen. Gebruik je WordPress? Dan heb je twee makkelijke opties:
Optie A: Via een Plugin (Makkelijkst)
Installeer een plugin zoals MonsterInsights of Site Kit by Google. In de instellingen plak je jouw ‘G-‘ code of log je in met je Google account. De plugin regelt de rest.
Optie B: Handmatig (Schoner)
Ik houd niet van onnodige plugins. Veel thema’s (zoals Astra of Divi) hebben een optie ‘Custom Code’ of ‘Header/Footer Scripts’.
Plak daar het stukje Javascript-code dat Google je geeft (de Global Site Tag) in de <head> sectie van je site.
Stap 3: Waar moet ik kijken? (De 3 belangrijkste rapporten)
Je bent ingelogd en de data stroomt binnen. Maar waar kijk je? Het menu is compleet veranderd. Dit zijn de 3 rapporten die je als ondernemer wilt zien:
1. Acquisitie: Waar komen ze vandaan?
Ga naar: Rapporten > Acquisitie > Verkeersacquisitie.
Hier zie je of mensen via Google (Organic Search), Social Media of direct verkeer komen. Dit is de vervanger van het oude ‘Kanalen’ rapport.
2. Betrokkenheid: Wat doen ze?
Ga naar: Rapporten > Betrokkenheid > Pagina’s en schermen.
Hier zie je welke pagina’s het meest bekeken worden.
Let op: ‘Bounce Rate’ is (soort van) weg. We kijken nu naar ‘Betrokkenheidspercentage’. Als dit 60% is, betekent het dat 60% van de mensen écht iets deed op je site (langer dan 10 sec blijven of klikken).
3. Conversies (Key Events)
In GA4 moet je zelf aangeven wat een conversie is (bijvoorbeeld het invullen van een formulier). Als je dit hebt ingesteld, vind je dit terug onder ‘Betrokkenheid > Conversies’. Zonder dit meet je eigenlijk niks van waarde.
Stap 4: Vergeet de AVG niet
GA4 is privacy-vriendelijker dan zijn voorganger (IP-adressen worden standaard geanonimiseerd), maar je plaatst nog steeds cookies.
Zorg dus dat je een goede Cookie Banner op je site hebt (bijvoorbeeld met de plugin Complianz) die toestemming vraagt vòòrdat het script laadt.
Conclusie
Google Analytics 4 is even wennen, maar het geeft je veel meer inzicht in het gedrag van je bezoeker. Begin vandaag nog met data verzamelen, ook al kijk je er nu nog niet naar. Zonder data kun je over een jaar geen vergelijking maken.
Vind je die grafieken abracadabra? Ik kan Google Analytics voor je inrichten en een helder, maandelijks rapport voor je maken in ‘normale mensentaal’. Bekijk mijn Online Strategie diensten om meer uit je data te halen.