Stel: een klant wil jou mailen op bo***@***************rk.nl, maar maakt een typefout en stuurt het naar or**@***************rk.nl.
Normaal gesproken krijgt die klant een foutmelding (Bouncer): “Adres bestaat niet”. Gevolg: jij mist de mail, de klant denkt dat je niet bestaat. Zonde.
De oplossing hiervoor heet een catch-all e-mailadres. Het klinkt als de ideale oplossing: nooit meer een mailtje missen. Maar pas op, want je zet de deur wagenwijd open. In dit artikel leg ik uit wat het is en of je het moet willen.
Wat is een catch-all adres?
Een catch-all is geen specifiek account, maar een instelling op je server. Het betekent letterlijk: “Vang alles”.
Je stelt in: “Alle e-mail die naar @jouwdomein.nl wordt gestuurd, maar waarvoor géén specifieke mailbox bestaat, moet worden afgeleverd in bakje X.”
Of iemand nu mailt naar info@, hallo@, asdfghjkl@ of directeur@: alles komt bij jou binnen.
De Voordelen (Waarom zou je dit doen?)
1. Het vangnet voor typefouten
Dit is de belangrijkste reden. Als iemand inof@ typt in plaats van info@, komt de offerte-aanvraag alsnog gewoon binnen. Je verliest geen leads door slordigheid van anderen.
2. Flexibiliteit (On-the-fly adressen)
Je kunt ter plekke adressen verzinnen. Sta je in een winkel en moet je een e-mailadres opgeven? Zeg gerust: wi********@********in.nl. Je hoeft dit adres niet eerst aan te maken; de mail komt dankzij de catch-all vanzelf binnen.
Leuke truc: Zo zie je precies wie jouw gegevens doorverkoopt. Krijg je ineens spam op winkelnaam@...? Dan weet je dat die winkel je gegevens heeft gelekt.
Het Grote Nadeel: SPAM (De zondvloed)
Klinkt geweldig toch? Waarom doet niet iedereen dit? Eén woord: Spammers.
Spammers weten niet welke e-mailadressen jij hebt. Dus wat doen ze? Ze gokken. Ze sturen miljoenen mailtjes naar admin@, sales@, hr@, office@, etc.
- Zonder catch-all: Je server zegt “Adres bestaat niet” en weigert de spam.
- Met catch-all: Je server zegt “Kom maar door!” en jouw inbox stroomt vol met pillen-reclames en phishing mails.
Als je een catch-all instelt, moet je een héél goed spamfilter hebben, anders ben je de hele dag rommel aan het verwijderen.
Hoe stel je het in? (DirectAdmin)
Wil je het toch proberen? Zo stel je het in via DirectAdmin (standaard bij mijn hosting):
- Log in op DirectAdmin.
- Ga naar Advanced Features > Catch-All E-mail.
- Je ziet drie opties:
- Fail: Stuur de zender een foutmelding (Standaard, veiligst).
- Ignore: Verwijder de mail zonder melding (Niet doen, zender weet van niks).
- Address: Stuur alles door naar… (Kies hier je e-mailadres).
- Kies ‘Address’, vul je mail in en klik op Save.
Mijn advies
Voor de meeste MKB-bedrijven raad ik een catch-all af. De hoeveelheid spam weegt vaak niet op tegen die ene typefout die je misschien mist.
Het betere alternatief:
Maak forwarders (aliassen) aan voor veelgemaakte typefouten. Maak bijvoorbeeld een alias inof@ die doorstuurt naar info@. Zo vang je de foutjes op, maar houd je de deur dicht voor spammers.
Twijfel je wat voor jouw situatie het handigst is? Als hostingklant denk ik graag even met je mee. Stuur me een berichtje.